hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, September 13, 2017

Een nieuw leven voor brug bij Keizersveer?

Een foto uit de beeldbank van RWS, een jaartal ontbreekt bij de omschrijving. Wie kent deze heren?


Louis van der Kallen uit Bergen op Zoom, AB lid van waterschap Brabantse Delta, stuurde in augustus een brief naar de Werkendamse gemeenteraad. Daarin houdt hij een pleidooi om de brugdelen van de brug bij Keizersveer te behouden.  Die brug bestaat uit zes delen, die afkomstig zijn van de oude Moerdijkbrug die gebouwd werd in de jaren dertig van de vorige eeuw. In 1978 zijn deze zes delen als twee maal drie delen naast elkaar geplaatst voor de brede rijbanen in beide richtingen. Met de vier andere delen van de oude Moerdijkbrug is de huidige Spijkenisserbrug gebouwd.

De oude Moerdijkbrug is gebouwd door de firma Penn & Bauduin uit Dordrecht en op 12 december 1936 (voor het wegverkeer) in gebruik genomen door koningin Wilhelmina. De oude Moerdijkbrug was een vakwerkbrug en destijds één van de grootste bruggen van Europa. De tien brugdelen die nu de Spijkenisserbrug (4 delen) en de Keizersveerbrug (6 delen) vormen zijn een prachtig staaltje oer Nederlands vakwerk. De brug betekende de echte opening van Zuid-Nederland en een geweldige stimulans in de ontwikkeling van de gebieden bezuiden het stroomgebied van de Maas. De industrie- en havengebieden van Rotterdam en Antwerpen werden met elkaar verbonden. Om de Moerdijkbrug is nadrukkelijk in de meidagen van 1940 slag geleverd. Het strategische belang werd voor de oorlog al ingezien en de bunkers, die vandaag de dag in de omgeving van de Moerdijkbrug nog zijn te zien, werden voor de oorlog door Nederland gebouwd. 

De brugdelen zijn het behouden waard vanwege de geschiedenis van de brug, het gebied en voor vakwerk. Liefst ziet Van der Kallen dat de zes brugdelen van de Keizersveerbrug, die in de komende jaren vervangen wordt voor een nieuwe brug, (geheel of gedeeltelijk) behouden worden en hergebruikt. Liefst in Brabant, Zeeland of bijvoorbeeld in Dordrecht waar de brugdelen zijn gebouwd. 

www.oudemoerdijkbrug.nl