hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, November 09, 2007

Dag 309: De Berlijnse muur


Ieder mensenleven, hoe onbeduidend ook, heeft een relatie met de grote wereldgeschiedenis. Zo ben ik zelf altijd mateloos geinteresseerd in de Berlijnse muur, omdat het twee ijkpunten heeft die een relatie hebben met mijn eigen leven. De Berlijnse Muur scheidde van 13 augustus 1961 tot 9 november 1989 West- en Oost-Berlijn van elkaar. De Berlijnse Muur was 45,3 km lang en een onderdeel van de Duits-Duitse grens. De Berlijnse Muur was het meest bekende symbool van de Koude Oorlog en de deling van Duitsland. Tijdens vluchtacties bij de Berlijnse Muur zijn ongeveer tweehonderd mensen om het leven gekomen. Let vooral op de twee data dat de Berlijnse er stond. Zelf ben ik geboren op 9 augustus 1961, dus vier dagen voordat de muur definitief werd gesloten. Ook aan het vallen van de muur heb ik een bijzondere herinnering. He was precies een week na het onverwachte overlijden van mijn vader. In de familie kring hebben we ons zelfs nog afgevraagd wat hij ervan zou hebben gevonden.