hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, November 13, 2008

25 jaar geleden


Hoog water aan de Sleeuwijkse dijk

Mijn eerste kennismaking met het Waterschap dateert van zo'n 25 jaar geleden. Ik woonde buitendijks in een schattig dijkhuisje, dat echter moest wijken voor de dijkverzwaring. Het was een huurwoning en de huiseigenaar voerde kennelijk scherpe onderhandelingen met het Waterschap. Zonder ons vooraf in kennis te stellen bracht hij samen met dijkgraaf Bastiaan Snoek een onverwacht bezoek. Het was rond etenstijd en samen met twee kleine kinderen zaten we net aan tafel. Ik voelde me behoorlijk opgelaten vanwege dat onaangekondigde bezoek. Mocht het ooit weer gebeuren, dan zou ik de heren vriendelijk gevraagd hebben op een ander moment terug te komen.
In totaal woonde ik zo'n vier jaar buitendijks, we hadden destijds nog geen riolering, maar loosden gewoon op de sloot achter het huis. Ook was er weleens sprake van een ondergelopen uiterwaard. Voorjaar 1983 was de hoogste waterstand, het rivierwater stond tegen onze achtergevel. Gelukkig was het mooi weer, zodat we eigenlijk nauwelijks schade hadden. In december 1984 zijn we verhuisd.