hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, March 18, 2013

Binnenvaart op Senegal rivier

Links op de foto Chris Kornet, directeur van Concordia Shipyards

Tijdens de thema-avond van Waterschap Rivierenland werd tevens verteld over het internationale project waarbij ons waterschap is betrokken; de Senegal rivier. Uiteraard hadden we daar al weleens eerder uitleg over gehad, volgens mij zagen we hetzelfde filmpje als enkele jaren geleden. Maar nieuw voor mij waren de twee kempenaars die in beeld kwamen. Deze beide schepen zijn naar Senegal gebracht om daar het vervoer over water op de Senegal rivier te ontwikkelen. Even googlen leverde al direct een artikel op van Schuttevaer. De twee kempenaars zijn zelfs door het Werkendamse bedrijf Concordia naar Afrika gebracht. Dit deel van het project is in handen van het havenbedrijf Rotterdam. Waterschap Rivierenland is meer betrokken geweest bij de bestrijding van de Typha, een soort riet, waardoor de rivier vrijwel geheel dicht is geslibt. Nu de Typha in bedwang wordt gehouden, wordt in het gebied getracht om de rivier Senegal bevaarbaar te maken voor de binnenvaart. Vandaar die twee kempenaars. En dan ontdek je ineens weer hoe klein de wereld eigenlijk is, toch? Want het mij zo vertrouwde weekblad Schuttevaer schreef er een jaar geleden al over.