hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, June 15, 2013

Scheepvaartverkeer grootste risico voor Kromme Nol waterkering

Scheepvaartverkeer op het Heusdensch Kanaal


Tijdens het werkbezoek van de commissie Waterkeringen aan de Kromme Nol waterkering werd verteld dat bij sluiting van de kering het scheepvaartverkeer eigenlijk het grootste risico vormt. Want stel je voor dat een schipper even niet oplet en toch gewoon doorvaart, ook al staan de seinen op rood? Bij de aanpassingen van de kering is daar ook terdege naar gekeken en is besloten bij sluiting een drijflijn aan te leggen met sensoren. Zo moet het scheepvaartverkeer gewaarschuwd worden. Het gaat daarbij met name om sluiting bij hoog water uiteraard. Tijdens de proefsluitingen wordt dit altijd al ver vooraf bekend gemaakt aan de binnenvaart. Dan is ook altijd een begeleidingsvaartuig van Rijkswaterstaat in de buurt om de schepen te waarschuwen. Overigens lijkt mij dat deze informatie ook op RIS wordt ingevoerd en dan gewoon te zien aan boord?

Bij de proefsluiting is Rijkswaterstaat altijd paraat