hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, August 19, 2017

De week van de Papsluis (7)

 
De Papsluis voor de restauratie die startte in 2006




In de tweede helft van de 20e eeuw raakte de Papsluis steeds meer in onbruik, ook al vormde zij nog altijd onderdeel van een regionale waterkering. Er werden zelfs plannen gesmeed om de sluis in zijn geheel te slopen, zo blijkt uit correspondentie tussen de Dienst Domeinen en Hoogheemraadschap Land van Heusden en Altena. De eerste brief over de overdracht van de sluis, samen met een deel van de Oost-Schenkeldijk dijk tot fort Bakkerskil dateert van 14 januari 1960. In diezelfde periode werd ook de inundatiesluis met kwelkom in Woudrichem te koop aangeboden. Na de eerste brieven stokte de correspondentie enige jaren, mogelijk vanwege de ruilverkaveling in die jaren. Pas 8 maart 1968 werd de briefwisseling hervat. Op 13 december 1968 schreef het Hoogheemraadschap bereid te zijn sluis en een deel van de dijk over te nemen. De dijk wilde ze voor een gulden overnemen. De weg op de dijk en de Papsluis was ze bereid over te nemen tegen een afkoopsom van f 10.400,- (dijk) en 129.400,- voor de Papsluis. Dienst Domeinen wilde echter niet meer dan f 100.000,- voor de Papsluis betalen. Het lagere bedrag werd door het Hoogheemraadschap toch geaccepteerd omdat ze tot de conclusie was gekomen dat de Papsluis ook gedeeltelijk gesloopt kon worden. Bij de brief is een staatje gevoegd van de onkosten die gemaakt moesten worden om de Papsluis deels te slopen. Zo kostte het metselwerk slopen f 27.500,- en het aanvullen van het zand f 20.000,-. De kosten voor het verwijderen van de waaierdeuren en het ijzerwerk werd als P.M. post opgenomen. De kosten om de omloopkanalen dicht te metselen werden geraamd op f 2.000,-