hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, September 28, 2018

Een te dure klimaatdijk

Boorpalen in de dijk als een innovatieve manier om de dijk te versterken

Morgen is het feest op de klimaatdijk in Streefkerk. De dijkversterking KIS is na vijf jaar eindelijk afgerond. De bewoners zullen blij zijn en hebben wel een feest verdiend. Zeker door de vertraging in de oplevering van de dijk en de zeventig beschadigde huizen. Maar is er wel reden tot een feest? Want hoe kon het zo uit de hand lopen met de kosten. 26 miljoen euro extra; een budgetoverschrijding van vijftien procent. En hoe kon het dat de commissie Waterkeringen hier niet eerder van op de hoogte was. Pas in de eerste burap van 2018 wordt melding gemaakt van extra krediet, in eerdere rapportages schrijft u alleen 'dat een oplossing gezocht wordt voor financiële doorwerking'. Meer kosten voor afvoer vervuilde grond, verleggen van kabels en leidingen, vertraging in oplevering en het gebruik van een palenwand i.p.v. een damwand. Die meer kosten moeten toch al eerder bekend zijn geweest? Kostenoverschrijdingen werden zelfs ieder kwartaal besproken in het HWBP. Waarom heeft u de commissie daarin niet gekend? 

Bij de aanbesteding van de dijk KIS is voor het eerst gebruik gemaakt van aanbesteding via Design & Construct, waarbij het waterschap in het procesbeheer meer op afstand kwam te staan. Deze manier van aanbesteden zou moeten leiden tot meer ontwerpvrijheid en de verwachting van meer innovatie. Zo hebben we nu een klimaatdijk, de eerste in Nederland, werden voor het eerst boorpalen gebruikt. In het boek '25 jaar grensverleggend werk' over dijkverzwaringen worden deze innovaties toegejuicht. Het project won zelfs de Infratech Innovatieprijs 2017 en de Cobouw publieksprijs. Toch hebben al die innovaties uiteindelijk niet geleid tot een goedkopere dijk, integendeel. 

Naar aanleiding van de overschrijding van het budget heeft het CDA dan ook de volgende vragen
-Zijn in het meer krediet van 26 miljoen euro alle claims van de aannemer opgenomen?
-Wordt de Design & Construct aanbesteding nog toegepast in andere trajecten?
-Waarom hebben de innovaties niet geleid tot goedkopere oplossingen?
-Welke garanties zijn er dat bij andere dijkversterkingen niet opnieuw forse overschrijdingen plaatsvinden?
-En waarom heeft u de commissie niet eerder geïnformeerd over deze overschrijding?