hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, October 07, 2020

Nieuw boezemgemaal bij Hardinxveld meest kansrijk

De bouw van een nieuw boezemgemaal bij Hardinxveld blijkt toch de beste keuze om het watersysteem van de Alblasserwaard toekomstbestendig te maken. In 2035 kan dan opnieuw een afweging gemaakt worden of een tweede gemaal in Groot-Ammers nodig is en hoe groot de maalcapaciteit moet worden. 

Mogelijke trace's van de nieuwe boezem bij Hardinxveld


Bij behandeling van het onderwerp in de gecombineerde commissie Waterveiligheid en Watersysteem heeft het CDA haar voorkeur uitgesproken voor Hardinxveld, ook om zo snel duidelijkheid te geven aan de inwoners van het gebied. In september 2017 besloot ons waterschap om het watersysteem van de Nederwaard en de Overwaard ingrijpend te veranderen. Op 21 juni 2019 koos het Algemeen Bestuur voor Boezembemaling voor de Nieuwe Overwaard met twee boezemgemalen; in 2026 bij Hardinxveld een nieuw boezemgemaal van 1.200 m3/min in combinatie met bemalingscapaciteit complex Kinderdijk; en mogelijk rond 2035 een tweede nieuw boezemgemaal bij Groot Ammers van 600 m3/min. Begin 2020 bleek die variant echter fors duurder; van de eerste ramingen van 50 miljoen naar 75 miljoen euro. Reden om opnieuw te kijken naar een groter gemaal bij Groot-Ammers als eerste optie. Nieuw onderzoek heeft echter uitgewezen dat het eerste besluit van 21 juni 2019 toch de beste kansen heeft. Het bestuur neemt een definitief besluit op 27 november.

Het oude gemaal bij Hardinxveld


Hardinxveld kenmerkt zich door de drie grote infrastructuurbundels (Parallelweg, spoor en A15) die de boezem moet kruisen. Dit vergt een goede afstemming met de beheerders om tijdig afspraken te kunnen maken en vervolgens een goede samenwerking tussen de verschillende aannemers. De tijdelijke gedeeltelijke wegafsluiting van de A15 voor de aanleg van sifons onder de rijksweg en de treinvrije periodes voor de aanleg van de kruising met de A15 en het spoor vergen duidelijke afspraken en procedures. Langs de bestaande infrastructuur liggen veel kabels en leidingen, waarvan enkele grote (hoogspanning en gas). Het verleggen hiervan vraagt goede afstemming en afspraken met de netbeheerders. Naast aanleg gemaal en boezem moet voor het  doorstroomprofiel in de Giessen de bocht Giessen-Oudekerk worden verruimd.

Het Kolffgemaal bij Hardinxveld

Het nieuwe boezemgemaal staat geprojecteerd aan de Rivierdijk nabij woning 152 en het Kolffgemaal. Bij het gemaalhuis komen vier visvriendelijke pompen en bijbehorende instroomkokers en persleidingen inclusief uitlaatwerk naar de Beneden-Merwede, een inlaatvoorziening en toepassing van bodembescherming. Voor het nieuwe gemaal hoeven geen woningen te worden gesloopt, wel zijn delen van particuliere tuinen nodig. Bij de woningen rondom de Rivierdijk en Kanaaldijk verandert het uitzicht van een agrarisch-natuurlandschap in zicht op de boezem. Met het nieuwe boezemkanaal verdwijnt de strook met dagrecreatie langs de Giessenzoom. Voor de landbouw gaat ca. 9 hectare agrarisch areaal gaat verloren.