hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, April 24, 2007

Dag 113: Willem van Oranje


Vandaag 24 april is het 474 jaar geleden dat Willem van Oranje werd geboren op Slot Dillenburg. Een van de bekendste uitspraken van Willem van Oranje was: Ik kan niet goedkeuren dat vorsten over het geweten van hun onderdanen willen heersen en hen de vrijheid van geloof en godsdienst ontnemen. Deze woorden werden uitgesproken op 31 december 1564 in de Raad van State. Met deze woorden werd het conflict met de koning van Spanje (Filips II) onder woorden gebracht. De lijfspreuk van de prins was Je maintiendrai. In het laatst van zijn leven gebruikte de prins deze uitdrukking met een toevoeging: Je maintiendrai l'honneur, la foy, la loi de Dieu, du Roy, de mes amis et moy (Vertaling: Ik zal de eer, het geloof en de wet van God, van de Koning, van mijn vrienden en mij handhaven).
Over Willem van Oranje is verschillend geoordeeld. De bekende historicus Jan Romein rekent hem tot de erflaters van de Nederlandse beschaving. Willem van Oranje staat in ieder geval aan de wieg van de Nederlandse natie. Zonder zijn optreden is een onafhankelijk Nederland historisch gezien niet denkbaar en zou de geschiedenis van Europa anders gelopen zijn. Kortom, het optreden van Willem van Oranje heeft wereldomvattende betekenis gehad. De pretenties van de Habsburgers (het stichten van een centraal geleid wereldrijk met één godsdienst) zijn stukgelopen op zijn vasthoudendheid.