hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, November 16, 2008

Meer ruimte voor water

De opvang van stedelijk water krijgt steeds meer aandacht in gemeentelijke waterplannen. De gemeente Werkendam heeft haar gemeentelijke waterplan vastgesteld in september 2007. Bij de discussie over dat waterplan herinner ik me nog dat met name in het centrum van het dorp Werkendam er weinig plaats was voor wateropvang. In het verleden zijn daar immers alle havens en singels dichtgegooid. In de jaren vijftig werd de haven gedempt en ik meen in de jaren zeventig de singel op de Sigmondstraat. Nu de gemeente plannen heeft voor de herinrichting van het Plein zou ze met het herstel van de haven twee vliegen in een klap slaan. Een historische fout uit het verleden wordt gecorrigeerd (het dichtgooien van de haven) en er komt meer ruimte voor wateropvang. Het idee voor het opnieuw aanleggen van een haven heb ik al vaker geopperd, tot nog toe met weinig succes. Maar toch ga ik opnieuw een pleidooi houden; maak de haven weer zichtbaar in het dorp Werkendam!