hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, January 16, 2009

Waterschap wil studie naar Klimaatdijk

Schets van het ontwerpplan Klimaatdijk

Waterschap Rivierenland zal bij het landelijke platform Klimaatdijk aan dringen op studie naar de aanleg van een Klimaatdijk tussen de Diefdijk bij Spijk en de Waaldijk bij Vuren. WSRL heeft zowel ambtelijk als bestuurlijk nog geen standpunt ingenomen over de Klimaatdijk. Een aannemingsbedrijf heeft een schetsontwerp gemaakt van een Klimaatdijk, dat woensdag 21 januari aan de orde komt in de commissie Waterkeringen en wegen van Waterschap Rivierenland.

De Klimaatdijk moet een gedeelte van Zuid-Holland veiliger maken. Nevendoelen zijn het scheiden van het stedelijke westen en het landelijke oosten, juist in dit gebied van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Een aantal gemeenten in de regio is zeer positief over het idee. Zij zien winst in de scherpe scheiding tussen het stedelijke en het landelijke, conform hun ruimtelijk beleid.

Voor de korte termijn levert het concept van de klimaatdijk geen oplossing, zo schrijft Waterschap Rivierenland in een memo. Het idee biedt namelijk geen reëel alternatief voor de versterking van de Diefdijklinie (primaire waterkering) door het waterschap. De ingreep op de omgeving en de waterhuishouding van dit nieuwe tracé is namelijk zeer groot en kan alleen een optie zijn voor de lange termijn. Waterschap Rivierenland zal bij de initiatiefnemer en het landelijke Platform Klimaatdijk aandringen op studie naar de effecten van de aanleg, zowel binnen als buiten het te beschermen gebied. WSRL wil hierin nadrukkelijk betrokken worden. Zo zal het plan rekening moeten houden met het feit dat een zo kleine dijkring bij dijkbreuk zeer snel vol stroomt. Overigens is nog niet beantwoord hoe de kruising met de A15 en de Betuweroute vorm krijgt, evenals de kruising met de ondergrondse infrastructuur zoals kabels en leidingen.

www.waterschaprivierenland.nl