hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, February 12, 2015

Angstcommunicatie?

Het beeld vind ik in elk geval wel mooi

Heeft journalist Theo Dersjant een punt als hij zich ergert aan de communicatie van de Waterschappen rond de verkiezingen. Hij verwijt hen dat ze vooral insteken op angst voor dijken die doorbreken, overstromingen en natte voeten. Het stemt in elk geval wel tot nadenken. Zo moet ik eerlijk zeggen dat ik de communicatie rond de herdenking van twintig jaar na de evacuatie van 1995 wat overtrokken vond. Slachtoffers waren immers niet te betreuren en velen spreken van aan hype rond dat hoge water. Wat doe je bovendien bij 25 jaar herdenking, wordt het dan nog grootser opgepakt? De relatie die gelegd werd met maatregelen die nu uitgevoerd worden voor Ruimte voor de Rivier vond ik persoonlijk weer wel sterk. Maar rond de herdenking van de watersnood van 1953, waarbij zes mensen verdronken in ons gebied is nog nooit zo'n communicatie traject opgezet. Verder is het natuurlijk zo dat het voorkomen van overstromingen voor de waterschappen een belangrijke taak is. Maar het vormt slechts een klein onderdeel van het takenpakket. In de waterzuivering en de gemalen gaat in elk geval veel meer geld om dan in dijkversterking en onderhoud. Dus nogmaals mijn vraag, heeft Dersjant een punt als hij zich ergert aan de boodschap van de Waterschappen rond veiligheid?