hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, August 20, 2017

De week van de Papsluis (8)



Omloopkanalen in de Papsluis


Die sloopplannen zijn uiteindelijk nooit uitgevoerd. De vraag rijst dan waarom niet en wat is er met het geld als afkoopsom gebeurt? Voormalig dijkgraaf Bastiaan Snoek vertelt dat de sloop werd uitgesteld, omdat er een nieuwe dijk langs het Steurgat zou komen. Gelukkig kwam van uitstel uiteindelijk afstel. Hoewel de sloop werd verijdeld, gaf vooral de aantasting van het ijzerwerk de sluis in de jaren daarna steeds meer een sinister aanzien. Hekken rondom de sluis moesten voorkomen dat door een ongeluk iemand in de sluiskolk zou vallen. Voor die tijd speelden kinderen uit buurtschap de Kille regelmatig rondom de sluis. In de zomer werd erin gezwommen, je moest dan via de sluisdeuren omhoog klimmen, zo vertelde buurtbewoner Arie van der Stelt. 

Pas begin 21e eeuw drong het besef door dat de Papsluis een uniek monument is, mede door de hernieuwde aandacht voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Eigenaar Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch stemde in met restauratie en er werd naarstig gezocht naar financiers. De restauratie werd begroot op één miljoen euro. De kosten werden opgehoest door provincie Noord-Brabant, Dienst Landelijk Gebied, projectbureau Nieuwe Hollandse Waterlinie en Waterschap Rivierenland (opvolger van Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch). Op 19 april 2006 werd het startsein gegeven door voormalig dijkgraaf Gerrit Kok. Als eerste mocht hij een paar stenen slopen uit het aangetaste metselwerk van de sluis. Tegenvallers waren er al snel tijdens de restauratie. Toen de dekzerken rond de waaierkassen werden verwijderd, bleek veel meer metselwerk stuk dan aanvankelijk gedacht. Ook bleek er geen geld om de brug in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Bij de bouw van de sluis werd een toogbrug gebouwd, die in 1945 werd vervangen door een betonnen brug. Bij de restauratie is gekozen voor een nieuwe stalen brug.