De week van de Papsluis (8)
Omloopkanalen in de Papsluis |
Die sloopplannen zijn uiteindelijk nooit uitgevoerd. De
vraag rijst dan waarom niet en wat is er met het geld als afkoopsom gebeurt? Voormalig
dijkgraaf Bastiaan Snoek vertelt dat de sloop werd uitgesteld, omdat er een
nieuwe dijk langs het Steurgat zou komen. Gelukkig kwam van uitstel
uiteindelijk afstel. Hoewel de sloop werd verijdeld, gaf vooral de aantasting
van het ijzerwerk de sluis in de jaren daarna steeds meer een sinister aanzien.
Hekken rondom de sluis moesten voorkomen dat door een ongeluk iemand in de
sluiskolk zou vallen. Voor die tijd speelden kinderen uit buurtschap de Kille
regelmatig rondom de sluis. In de zomer werd erin gezwommen, je moest dan via
de sluisdeuren omhoog klimmen, zo vertelde buurtbewoner Arie van der Stelt.
Pas
begin 21e eeuw drong het besef door dat de Papsluis een uniek monument is, mede
door de hernieuwde aandacht voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Eigenaar
Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch stemde in met restauratie en er werd
naarstig gezocht naar financiers. De restauratie werd begroot op één miljoen
euro. De kosten werden opgehoest door provincie Noord-Brabant, Dienst Landelijk
Gebied, projectbureau Nieuwe Hollandse Waterlinie en Waterschap Rivierenland
(opvolger van Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch). Op 19 april 2006 werd het
startsein gegeven door voormalig dijkgraaf Gerrit Kok. Als eerste mocht hij een
paar stenen slopen uit het aangetaste metselwerk van de sluis. Tegenvallers
waren er al snel tijdens de restauratie. Toen de dekzerken rond de waaierkassen
werden verwijderd, bleek veel meer metselwerk stuk dan aanvankelijk gedacht.
Ook bleek er geen geld om de brug in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
Bij de bouw van de sluis werd een toogbrug gebouwd, die in 1945 werd vervangen
door een betonnen brug. Bij de restauratie is gekozen voor een nieuwe stalen
brug.
0 Comments:
Post a Comment
http://hanviskie.blogspot.com/?m=0"><< Home