De Wassende Maan als sleutelwerk van na-oorlogse beeldende kunst
Recent is het beeld 'Waiting for it to end..' op het Biesbosch Museumeiland geplaatst. Het metershoge rode beeld is een nieuw landmark in de Biesbosch. Maar het gebied heeft natuurlijk al een ander bijzonder landmark, de Wassende maan van Paul de Kort.
De Wassende Maan bij hoogwater op 13 maart 2020 |
Het is door de stichting Beeldende Kunst op de lijst van 100 sleutelwerken van na-oorlogse beeldende kunst geplaatst. De Wassende maan is een labyrinth van water en land. Het verbeeldt het doolhof van water en land dat de Biesbosch altijd al was en nog steeds is. Nieuwe waterstaatskundige inzichten hebben het gebied steeds opnieuw veranderd en het uiterlijk van de Biesbosch bepaald. Door de invloed van de jaargetijden is het beeld van de Wassende Maan ook steeds weer anders, zoals vandaag met het hoge water in de Noordwaard en het gehele riet dat in deze tijd van het jaar zo kenmerkend is in het gebied.
In het midden het kunst werk van Robert Smithson en rechts de Wassende maan in de sneeuw |
Op de lijst van 100 sleutelwerken staan nog veel meer bijzondere kunstwerken, zoals de Groene Kathedraal in Almere, het monument van de Dokwerker in Amsterdam, het draaiende huis op een rotonde in Tilburg, het beeld van de verwoeste stad van Zadkine in Rotterdam. Maar ook het misschien minder bekende Essence d'Mastenbroek Net als Broken Circle and Spirall Hill van Robert Smithson, dat vrijwel zeker de inspiratiebron is geweest van De Kort voor de Wassende maan.
De Wassende maan op een zomerse dag |
De lijst van honderd sleutelwerken kwam tot stand na een oproep van de stichting Beeldende Kunst informatie om een voordracht te doen voor een lijst van 100 sleutelwerken in de openbare ruimte.
0 Comments:
Post a Comment
http://hanviskie.blogspot.com/?m=0"><< Home