hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, February 28, 2009

Ouwelullenpaden


Ik wist niet wat ik las! In een speciale waterspecial van de provincie Brabant noemt Werkendammer Cees voor den Dag de akkerranden 'ouwelullenpaden'. "Sommige boeren zijn niet meer de jongste. Soms rijden ze met hun auto over de akkerrand, dat doe ik zelf ook weleens", zo vertelt hij. De benaming doet echter niets af aan het doel van het agrarisch akkerranden beheer. Minder uitspoeling van stikstof en fosfaat van landbouwpercelen in de sloot. In het Land van Heusden en Altena worden veel van de akkerranden ingezaaid met een wild bloemenmengsel, prachtig om te zien in de zomer. In Brabant doen in totaal 500 boeren mee. Tot 2013 geeft Brabant 10 miljoen euro voor de akkerranden. Hoeveel dit bij Waterschap Rivierenland is, weet ik niet.