hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, July 05, 2009

Verkeer gaat door, water blijft er voor



De tunnel in de Werkensedijk wordt donderdag 9 juli om half drie door wethouder Wim de Jong in gebruik gesteld.

De tunnel aan de Werkensedijk is een bijzondere tunnel: ze dient om langzaam verkeer door te laten, maar kan bij hoogwater acuut gesloten worden met een klep. Deze klep is met één druk op de knop vanuit het hoofdkantoor van Waterschap Rivierenland in Tiel te bedienen of ter plekke handmatig te sluiten. Bovendien is er een extra beveiliging: de tunnel kan ook met schotbalken gesloten worden.

De bouw van een tunnel aan de Werkensedijk, bedoeld voor langzaam verkeer, stond al sinds 2005 op de wensenlijst van het college. Omdat de Werkensedijk een waterkerende functie heeft, kon Waterschap Rivierenland in eerste instantie niet instemmen met de bouw van een tunnel, de Werkensedijk is namelijk een regionale waterkering. Echter, na uitgebreid planologisch en verkeerskundig onderzoek, een informatieavond voor omwonenden en betrokkenen (2007), en een constructieve samenwerking met Waterschap Rivierenland kon in januari jl. met de bouw gestart worden. Overigens werd al bij het begin van de aanleg van de woonwijk in de Werkensepolder halverwege de jaren negentig, gevraagd om een tweede langzaam verkeerontsluiting. De eerste ontsluiting was via een steile stoep, die met name voor ouderen problemen opleverde. Het bezorgde de woonwijk de naam de Put

Met de verwerking van 26 boorpalen van 16 meter lengte, 20 meter stalen damwand, 50.000 kilo betonstaal en 200 m3 beton moet de tunnel ‘verkeers- en waterproof’ zijn, aldus projectleider openbare werken Engel van der Stelt. Ook aan ‘kleinere’ veiligheid is gedacht: de tunnel is voorzien van anti-graffiticoating, betegelde wanden en verlichting.