hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, October 02, 2009

Gemaal


Hij staat er pront; vertelt een oude verhaal
Over techniek en strijd tegen het water.
Als monument geconserveerd voor later:
Het fraaie Appelternse stoomgemaal.

Van veraf zichtbaar – baken in het landschap –
Verheft zijn schoorsteenpijp zich in de lucht,
Omgeven door gevogelte in vlucht.
Ik voel zowaar een zekere verwantschap

Met dit uitzonderlijke bouwwerk hier:
Ook ik heb ’t aan De Tuut goed naar mijn zin;
Ook ik blaas soms mijn stoom de wereld in;
Ook ik ben een gemaal, op mijn manier…

En hij…heeft door veel aanloop wel vertier,
Maar mist, anders dan ik, een gemalin!

Jan Jaap Sorber