hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, December 30, 2009

Lekdijk (4)

Het dijkhuis van de Overwaard (1644)

Speurend in archieven komt je soms onverwachte dingen tegen. Zo was mijn bet-overgrootvader Arie Stam heemraad van de polder Nieuw-Lekkerland van 1901-1911. De polder Nieuw-Lekkerland is later opgegaan in Waterschap Nederwaard. Met googlen heb ik echter niet kunnen achterhalen wanneer dat precies is gebeurd. Waterschap Nederwaard omvatte het Zuid-westelijke deel van de Alblasserwaard, met uitzondering van de polder Papendrecht. De molens die de Nederwaard bemaalden behoren tot de molens van de Kinderdijk. Waterschap Nederwaard ging in 1984 op in Hoogheemraadschap Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. In het voorjaar bracht het Algemeen Bestuur van Waterschap Rivierenland een bezoek aan de Kinderdijk, aan de molens en het waterschapshuis van de van de polder Overwaard. Boven de deur hangen daar wapens van heemraden en watergraven. In het pand zelf werd verteld over de hensbekers die bij de installatie van de heemraden werden geschonken. Of naast de hensbekers van de Overwaard, hier ook iets bewaard is gebleven van waterschap Nederwaard is me niet duidelijk. Maar als ik weer eens de kans krijg dat huis te bezoeken, ga ik daar zeker navraag naar doen.

http://www.kinderdijk.nl/

1 Comments:

At 2:21 AM, Anonymous Anonymous said...

En sinds kort woont er een Arie Stam in het waardhuis !

http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2010/03/05/bijzondere-verhuizing-bij-molenaar-stam-in-kinderdijk/

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home