hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, January 20, 2012

Direct of indirect

Vroegere bestuur van Alm en Biesbosch

Wat is beter? Directe of indirecte verkiezingen voor de waterschappen. Recent kreeg ik een mail van een voorstander voor directe verkiezingen. Met uitleg waarom.

"Voor wat betreft de verkiezingen ben ik ook voorstander van directe verkiezingen. Ik heb ik het verleden in de praktijk de indirecte verkiezingen meegemaakt. Eerst werd de aanwijzing door de gemeentebesturen gedaan en dan kwamen er wel betrokken personen in. Later werd dat gedaan door de raadsleden. Dat werd een enorme handjeklap en soms ruzies en er werden vaak mensen aangewezen die nauwelijks betrokken waren en vaak niet eens kwamen opdagen.

Het beste is directe verkiezingen in combinatie met de gemeenteraadsverkiezingen. Alm en Biesbosch had al in 1990 de primeur. In elk stembureau van de gemeente had het waterschap ook een bureau ingericht. Het ging allemaal niet precies volgens de Kieswet, maar het werkte wel. Er waren opkomstcijfers die nooit meer gehaald zijn. En het meest positieve was dat het systeem ook mensen opleverde die er echt zin in hadden en dat is het belangrijkste. Maar gezien de politieke sfeer zal het wel op indirecte verkiezingen uitdraaien".