hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, January 13, 2012

Stop het stenen tijdperk

Stenen tuin van mijn buren

Als waterschapper is de verstening van tuinen mij natuurlijk een doorn in het oog door minder mogelijkheden tot wateropvang. Overigens vind ik stenen tuinen ook nog eens niet mooi; wat is er nu voor moois aan al die stenen en dat grint, het zijn dode tuinen zonder vogels, vlinders en insecten. Daarom mag in mijn tuintje de natuur lekker haar gang gaan. Wat overigens wel tot reacties leidt als zou het een gribus zijn. Maar daar stoor ik me dan weer niet aan. Een keer zorgde de natuur in mijn tuin wel voor verdriet; een tuinegel verdronk in mijn vijvertje omdat hij niet tegen de steile wanden van de kuip op kon klimmen.

Daarom was ik zo verheugd in het Altenatuurtje van Altenatuur te lezen over de natuurvriendelijke tuin van Pia Stierman. Uit eigen ervaring weet ik dat zij een boeiende tuin heeft met veel variatie. Zij schrijft in Altenatuur dat door minder geld voor natuuraanleg door de overheid de aandacht verlegd kan worden naar de kleine stukjes tuin van particulieren. Groene tuinen vormen een spons die regen opvangt en langzaam naar het grondwater laat doorsijpelen.
Bloeiende goudsblom in januari 2012 in eigen achtertuin

Onder het motto 'Stop het stenen tijdperk' is recentelijk het project Tuinreservaten gestart. Initiatiefnemers zijn de Wageningse landschapsecoloog Robbert Snel en Carla Lingen van 'Vroege Vogels' Zij streven in het project naar een landelijk web van tuinnatuur. De vijf miljoen particuliere tuinen in ons land worden zo steeds belangrijker voor de biodiversiteit. Voor steeds meer planten en dieren is de natuur rond de bebouwing hun belangrijkste leefgebied. Op donderdag 8 maart geeft Carla Lingen een lezing over Tuinreservaten op fort Giessen.