hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, May 11, 2012

Toch waterschapsverkiezingen in 2012?

Brief van Staatssecretaris Atsma van 10 mei 2012 aan de Kamer

Het wetsvoorstel indirecte waterschapsverkiezingen voorziet in de introductie van een nieuwe wijze van verkiezen van de vertegenwoordigers van de categorie van ingezetenen in het waterschapsbestuur, namelijk door de gemeenteraadsleden. In verband hiermee wordt in het wetsvoorstel tevens geregeld dat de eerstvolgende verkiezingen niet in november 2012, maar pas uiterlijk 6 maanden na de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 plaatsvinden. Tot slot bevat het wetsvoorstel een voorziening voor de fusie van de waterschappen Vallei en Eem en Veluwe per 1 januari 2013.

De behandeling van het wetsvoorstel was voorzien op 24 april, maar kon vanwege de val van het kabinet niet doorgaan. Het niet behandelen van het wetsvoorstel kan grote gevolgen hebben. Met het oog op de afweging die u moet maken schets ik hieronder de mogelijke consequenties en de opties.
 
Als uw Kamer besluit om het wetsvoorstel vooralsnog niet te behandelen, betekent dit dat de waterschappen op grond van de Waterschapswet in november 2012 alsnog verkiezingen moeten organiseren. Gezien de benodigde tijd voor de verplichte Europese aanbestedingsprocedures1 lijkt dit praktisch gezien niet meer haalbaar. Ook de Unie van Waterschappen wijst hierop. De consequenties van niet tijdige verkiezingen zijn ingrijpend. Wettelijk is bepaald dat de besturen per 3 januari 2013 aftreden. Als er dan geen nieuw bestuur is, kunnen geen rechtsgeldige besluiten meer worden genomen. Ook ambtenaren kunnen geen rechtshandelingen meer verrichten omdat zij dit krachtens mandaat namens het bestuur doen. Het waterschap kan dan feitelijk niet meer functioneren. Tegen deze achtergrond zijn er 2 opties voor het vervolg.