hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, August 08, 2015

Juliana Cornelia de Lannoy

Portret en dichtregels van Juliana Cornelia de Lannoy


"Hier spoort mij alles aan dichteres te wezen", zo dichtte Juliana Cornelia de Lannoy, een 18e eeuwse dichteres die van 1776 tot haar dood in 1782 in de 'Roos' in Geertruidenberg woonde. In het fraaie pand op de Markt is thans een museum gevestigd. Daar hangt ook een portret van haar en enkele dichtregels. Jammer dat ik nog nooit eerder van haar had gehoord, in 2014 werd in het kader van 800 jaar Geertruidenberg een speciaal kunstproject opgezet rondom deze dichteres, die als eerste vrouw lid werd van het Haagse dichtgenootschap 'Kunstliefde spaart geen vlyt'. En dat las ik dan allemaal weer terug in de encyclopedie van Els Kloek over 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis. Helaas ligt dat boek al heel lang op het stapeltje nog te lezen boeken. Maar de rondleiding door Geertruidenberg was niet alleen vanwege Juliana Cornelia de Lannoy boeiend, ook was ik opnieuw onder de indruk van de prachtige Geertrudeskerk.