hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, November 01, 2015

Oplevering van de Sleeuwijkse dijk



Werk in uitvoering langs Sleeuwijkse dijk
 
De oplevering van de dijkverzwaring bij de Sleeuwijksedijk is maandag 7 december. De dijkverbetering was onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.Vooral de voorbereidingen van dedijkverzwaring namen veel tijd in beslag. Vooral omdat aanvankelijk plannen waren om langs de dijk alle woningen te slopen en te herbouwen na de dijkverzwaring. Na protest van bewoners is toch gekozen voor dijkverzwaring. Aanvankelijk leek dat onmogelijk vanwege ruimte voor de rivier, maar doordat de ligging van de dijk geen invloed had op de stroming in de Merwede mocht de dijk toch buitendijks worden omgelegd. Het gaat om een dijkvak van 500 meter, voor de verzwaring werd gekozen voor het slaan van een damwand. Overigens vraag ik me wel af wat er nu gebeurd met het fietspad onder langs de dijk.
 
Dertig jaar geleden werd dit deel van de dijk ook al verzwaard, maar dan vanaf de Gorinchemse brug. Dat weet ik nog maar al te goed, omdat ik in 1984 gedwongen moest verhuizen vanwege die dijkverzwaring. De dijk is nu deels omgelegd, zodat bewoners thans een grotere voortuin ter beschikking hebben. Bij de oplevering mogen bewoners in een ronde tafelgesprek vertellen  over hun ervaringen met de dijkverzwaring.