hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, March 16, 2016

Bijna 600 jaar Kinderdijk





Over vijf jaar bestaat het dorp Kinderdijk 600 jaar. Of dat historisch werkelijk klopt weet ik niet, maar het dorp dankt zijn naam aan de Sint-Elisabethsvloed van 1421. Tijdens de vloed spoelde een wiegje met een baby aan tegen de Lekdijk en kreeg zo de naam Kinderdijk. Maar er moeten ook al voor die tijd mensen hebben gewoond, iemand moet zich toch over de baby hebben ontfermd. En als daar al mensen woonden, wat was dan de naam van het dorp voordat het Kinderdijk werd genoemd? Eigenlijk ken ik de Kinderdijk al heel lang, mijn oma had vroeger een foto van alle molens van de Kinderdijk aan de muur hangen. Die foto had ze cadeau gehad bij haar huwelijk op 5 september 1936. Ze was geboren in Nieuw-Lekkerland, maar werd verliefd op mijn opa die uit Werkendam kwam. Ze verhuisde met hem mee, reden voor haar familie om haar die foto cadeau te geven. Ze was in Nieuw-Lekkerland geboren, vlakbij de watertoren. Dat is toch nog een aardig eind van de molens vandaan. Toen mijn grootouders 45 jaar getrouwd waren, hebben we een uitstapje gemaakt met de bus naar Kinderdijk. We maakten een vaartochtje en dronken koffie op het complex; dat was in 1980. In de middag bezochten we de Beekse Bergen. Vorige week zag ik een prachtig filmpje van Kinderdijk in het jeugdprogramma Klokhuis. Speciaal voor het programma hadden ze tien afleveringen gemaakt over het Werelderfgoed in Nederland. Ons land telt in totaal tien Werelderfgoederen die vrijwel allemaal iets met water te maken hebben.