hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, June 28, 2016

Polders barsten van de ruimtelijke kwaliteit

Roze papavers aan de Weeresteinweg

Bij de aanpak van dijkversterkingen, maar ook bij het landelijke project Ruimte voor de Rivier wordt vaak als tweede doelstelling het verhogen van de ruimtelijke kwaliteit toegevoegd. Ik heb daar al vaker wat kritisch overgeschreven en moest daar vanmorgen weer aan terugdenken. Dat gebeurde in de polder, waar ik prachtige roze papavervelden, akkers vol bloeiende witte aardappelplanten, al licht vergelend graan en wat blauw kleurende rode kool zag. Het is uiteraard een moment opname, maar we hebben nog maar net de gele koolzaadvelden achter ons, net als de bermen boordevol fluitekruid. Met een beetje geluk bloeien in de bermen nog margrieten, af en toe zien we een klaproos opduiken. Kortom, de polders barsten van de ruimtelijke kwaliteit. En ik vertrouw erop dat ambtenaren die de beleidsstukken voorbereiden en schrijven dit niet alleen doen vanachter hun bureau, maar ook af toe in het veld gaan kijken?