hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, October 22, 2017

'Heilige Rita' was moeilijkste boek voor Tommy Wieringa



Tommy wieringa leest voor uit 'Heilige Rita' (foto Sjaak Groeneveld)


Zijn nieuwste roman ‘Heilige Rita’ was voor Tommy Wieringa tegelijkertijd ook zijn moeilijkste boek om te schrijven. Dat liet Wieringa zich ontvallen tijdens het vraaggesprek in het Woerkums Literair Café met Marina Zwaan. De thematiek in zijn nieuwste boek gaat over de vader-zoon relatie. Zelf woonde Wieringa jarenlang bij zijn vader toen zijn ouders uit elkaar gingen. “Ik wil droog schrijven, maar dit boek komt dicht mij mezelf. Terwijl ik het liefst een verhaal met afstand wil schrijven”.

Bij aanvang van het 25e seizoen van het Woerkums Literair Café leest Tommy Wieringa twee hoofdstukken uit zijn nieuwe roman. Het publiek in de volle Teerkamer luistert ademloos als hij voorleest. Over de 49 jarige Paul Krüzen die in het grensdorp Marienveen woont, samen met zijn vader. Een verhaal dat zich afspeelt in de provincie – Vriezeveen zo vertelt Wieringa terloops. “Ik hou van de provincie en Twente kende ik al. De provincie is universeel; in de provincie hebben ze altijd last van een minderwaardigheidscomplex en ze voelen zich eeuwig achtergesteld. Maar de Randstad is niet Nederland”.

Het publiek in de Teerkamer luisterde ademloos naar Tommy Wieringa


Na zijn voordracht uit ‘Heilige Rita’ leest hij enkele kortere, meer humoristische verhalen over zijn moeder. In de pauze signeert hij zijn boeken en na de pauze wordt hij geïnterviewd door Marina Zwaan. Vanuit het publiek krijgt hij een vraag van een vroegere schoolvriend over de Vrije School. “Ik haatte die school, maar ik moest iedere dag 80 km. heen en terug met de trein naar Zutphen reizen. Dat reizen betekende autonomie en eindeloos boeken lezen. Zutphen deed er niet meer toe”.

De volgende avond van het Woerkums Literair Café is vrijdag 17 november met als gast Heleen van Roijen.