hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, October 18, 2006

Dag 290: Kop-hals-boerderij anno 1678


Jan Vermue (44) is parttime boer op ‘de Oude Pannenhoef’ langs het Peereboomsegat. De kop-hals-romp boerderij uit 1678 is lieflijk gelegen aan een smal landweggetje en geeft zijn schoonheid pas prijs als je de dam oprijdt. Sinds 1998 is Jan de derde generatie Vermue op de boerderij. ’Opa was nog een echte herenboer met veel personeel en Belgische knollen. Mijn vader is verhuisd naar Loon op Zand, maar komt nog iedere dag de koeien verzorgen. Moeder verzorgt de bloementuin; vroeger hadden we voor het huis een moestuin.’ Het merendeel van het jaar woont Vermue in de keuken. In de antieke kamer met de boerenwitjes langs de wanden komt hij zelden
De bedsteden zijn er omgevormd tot berghok; wel bleven de authentieke deuren bewaard. Op de vloer rode stenen plavuizen. De lange gang heeft een prachtige mozaïektegelvloer. De muren van het gangetje tussen de boerderij en de schuur staan krom. ‘In 1930 is de schuur nieuw gebouwd, de vorige is afgebrand.’ Vermue werd geboren op de boerderij in 1962; zijn eerste winter was de strenge winter van 1963. ‘Mijn ouders konden het met moeite warm stoken. Nog altijd heb ik een hekel aan kou, pas twee jaar geleden werd er centrale verwarming in de boerderij aangelegd. Vooral op de grote, hoge open zolder tocht het voortdurend. Maar in de keuken stook ik nog steeds de houtkachel. Mijn moeder kookte vroeger zelfs op de kachel”.