hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, October 09, 2006

Dag 281: Enfant terrible (3)

De twee voorgaande dagen schreef ik op mijn weblog over een enfant terrible. Ik stuitte bij toeval op dit schrijven van Luwe Paans (1892-1976) uit Werkendam. Paans was langere tijd correspondent in de jaren dertig voor dagblad de Banier, een voorloper van het Reformatorische Dagblad. Ook schreef hij wel voor het Nieuwsblad in de jaren na de oorlog. Hoewel hij doof was, schreef hij ook over raadsvergaderingen, en zo moet de bijdrage over het enfant terrible ontstaan zijn. Maar wie bedoelde hij nu met raadslid Van O.? Tussen 1962 en 1966 had Werkendam twee raadsleden met de achternaam Van Oord. G. van Oord voor de ARP en T.G. van Oord voor de PvdA. Ik moet dus nog verder onderzoek doen om te ontdekken wie van de twee nu het echte enfant terrible is. Maar misschien weet iemand van mijn lezers het antwoord? En over wie zou hij anno 2006 als enfant terrible in de Werkendamse raad kunnen schrijven, nu Pauline er niet meer is? (Al mis ik haar wel). Overigens kan ik me zeer wel vinden in zijn beschrijving over raadsleden die altijd zwijgen of honing smeren.

Paans schrijft ook nog over de komst van een vrouw in de raad. Dat was M.L. Hendriks-de Koning van Gemeentebelangen, zij was het eerste vrouwelijke raadslid in Werkendam. Zij heeft tot 1978 zitting gehad in de raad. Opvallend vond ik dat Paans niet echt negatief was over de komst van een vrouw in zijn gedicht, terwijl hij toch een SGP’er was.