hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, November 12, 2006

Dag 316: Verkokering


De Merwede met op de achtergrond bedrijventerrein Avelingen


Vorig jaar oktober nam ik deel aan een training ‘Invloed uitoefenen op duurzaam waterbeleid’ in Utrecht. Met één van de cursisten (werkzaam bij de Rijksoverheid) raakte ik in gesprek over mijn motivatie aan de training deel te nemen. Ik vertelde haar over de opgave waarvoor de gemeente Werkendam zich gesteld ziet in de komende jaren in het kader van Ruimte voor de rivier. Namelijk het opofferen van 2000 ha. grondgebied voor de opvang en doorstroming van het rivierwater naar zee. En anderzijds het probleem van de dagelijkse files op de Merwedebrug. En waarom Rijkswaterstaat deze beide problemen als afzonderlijke projecten ziet en niet kijkt naar een gezamenlijke oplossing van het probleem. Nu een jaar later is het daarom prettig om te weten dat de Rijksoverheid inmiddels wel naar gezamenlijke oplossingen zoekt. Zo moet er voorjaar 2007 een uitwerkingsplan liggen met daarin als oplossing een extra Merwedebrug in combinatie met vergravingen op Avelingen in het kader van Ruimte voor de Rivier.