hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, May 23, 2007

Dag 142: Jannezand (deel 4)


Hoewel vanaf het begin van de 20e eeuw elders in Nederland infrastructuur wordt aangelegd, blijft de Biesbosch met zijn vele killen een onherbergzaam gebied. Die slechte bereikbaarheid baarde de commissarissen steeds meer zorgen in de jaren twintig. Zowel in 1927 als 1928 staat het onderwerp op de agenda. Wilde men de polder Jannezand voor pachters aantrekkelijk houden dan moest er een weg aangelegd worden. Daarvoor was de polder slechts per boot en via voetpaden bereikbaar. Aan- en afvoer van producten gebeurde via het water. In 1929 zijn er concrete plannen voor de aanleg van een weg die aansluit op de openbare weg te Hank en een ophaalbrug. De kosten van de weg (een deel van de huidige Heuvelweg) worden begroot op f 40.000,-. Als de weg klaar is, wordt begonnen met de bouw van de ophaalbrug en enige tijd later een brugwachterswoning. Piet Honcoop is waarschijnlijk de eerste brugwachter, samen met zijn vrouw draaide hij de brug open voor passerend scheepvaartverkeer. ’s Avonds rond 21.00 uur werd de brug eveneens geopend zodat er geen nachtelijk verkeer de polder in kon. Aan de functie van de brug kwam een einde bij de ruilverkaveling. In 1962 werd de Jannezandweg aangelegd, dwars door de polder. In de nieuwe Nathalsweg wordt dan een betonnen brug gelegd, zodat de ophaalbrug van Jannezand overbodig wordt.