hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, June 19, 2009

Van wie is het bestuursakkoord? (2)


Werk aan de molens in Kinderdijk

Naar aanleiding van het vaststellen van het bestuursakkoord op 13 februari schreef ik op mijn weblog al eens over de vraag 'Van wie is het bestuursakkoord?'. (zie bijdrage 24 februari in archief). Deze vraag kwam vandaag opnieuw aan de orde bij de bespreking van de voorjaarsnota en de eerste bestuursrapportage. Uiteraard ging het daarbij om de voorgestelde tarieven die boven de inflatie van 1 procent uitkomen. Terwijl dat in het Bestuursakkoord nu juist was vastgelegd; maximaal stijging met inflatiepercentage. Daar ik ook in februari al vaststelde dat het Bestuursakkoord vooral een stuk van het CDH is, het werd ook verdedigd door de dijkgraaf, zijn de voorgestelde tariefstijgingen vooral in tegenspraak met het eigen Bestuursakkoord. De eerste de beste begroting binnen de termijn van het bestuursakkoord wordt al afgeweken van de eigen beleidslijn, namelijk een hogere stijging van tarieven dan het inflatiepercentage. Daarom is het niet meer dan terecht dat het CDA hiermee niet akkoord gegaan is. Maar het CDH de opdracht heeft meegegeven om toch te zoeken naar bezuinigingen. Allereerst door het temporiseren van maatregelen bij stedelijke waterplannen, ecologische verbindingszones e.d. Juist ook omdat daar de kosten het snelst oplopen. Omdat ik vanwege mijn werk de AB vergadering niet kon bijwonen, kan ik over de uitkomst van de discussie verder niets melden.