hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, August 07, 2009

Zwerven door Rivierenland (dag 1)






Boven-Hardinxveld-Vianen (70 km.)

Op het voetveer van Werkendam naar Boven-Hardinxveld is de schipper zeer spraakzaam, maar niet over Waterschap Rivierenland. De tocht voert eerst naar het westen, richting Kinderdijk. De eerste, echt zichtbare aanwezigheid is het gemaal dr. G. Kolffgemaal in Hardinxveld. Er staat zelfs een bus van WSRL voor de deur. Bij het Merwehoofd in Papendrecht roept een blond jongetje naar zijn oma; kijk dat is nummer 102 over één van de vele dijkpaaltjes die ik tijdens mijn fietstocht passeer. Vele kilometers later doemt het bordje Kinderdijk 4 km. op; even later gevolgd door een bordje 6,5 km. Bijna rijd ik verkeerd, maar dan doemen de molens op. Majestueus staan ze in het groene landschap. Na Kinderdijk volgt Nieuw-Lekkerland, daar stond ooit de wieg van mijn oma. Misschien diende ze wel in één van de vele boerderijen langs de dijk zoals die met de mooie naam 'Hier in den tijd, Nooit volmaakt'. Hier langs de Lek richting het oosten laat de Alblasserwaard zich pas zien zoals velen haar kennen met slootjes, knotwilgen en boerderijen. Tussen Boven-Hardinxveld en Alblasserdam is het gebied veel meer verstedelijkt. Dat mijn aardrijkskundige kennis danig te kort schiet, blijkt in Waal. Een dijkdorpje waar ik nog nooit eerder van heb gehoord. In Langerak het eerste cultuurhistorisch interessante object van WSRL, het dijkmagazijn Hoge Schuur. Als laatste een foto van de buitenstad Vianen, een stukje van de stad dat deels buitendijks ligt.