hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, February 03, 2011

Wat heb je eigenlijk al die jaren gedaan bij het Waterschap?

Mocht iemand van mijn kiezers na vier jaar willen staven wat ik al die jaren gedaan heb voor de inwoners van Waterschap Rivierenland, dan kan ik dat in elk geval niet aantonen aan de hand van de notulen van de commissievergaderingen van de commissie Waterkeringen en wegen. Al tijden wordt er geklaagd over het gebrekkige notuleren, maar er is nog niets veranderd. Vandaag het verslag gehad van de laatste commissievergadering en het is opnieuw een drama. Nergens wordt aangegeven dat ik namens het CDA navraag gedaan heb naar bepaalde zaken. Ja, ik sta nog net wel op de presentielijst.en bij het voorstel over de alternatieve muskusratten bestrijding Zo heb ik bij de presentatie  innovatief aanbesteden bij dijkverbeteringsprojecten gevraagd inzichtelijk te maken wat die nieuwe methode betekent voor de inspraak van de burgers. Het is nergens terug te vinden in de notulen. Bij de evaluatie van de najaarsschouw heb  ik als CDA'er uitdrukkelijk aandacht gevraagd voor betere communicatie rond het sluiten van de Kromme Nol Waterkering, het wordt nog wel genoemd, maar zonder naam van de vragensteller. 
Kromme Nol waterkering


Bij de rondvraag heb ik opmerkingen gemaakt over het rapport naar de variant binnendijkse variant Merwededijk (kosten 75.000 euro). Als volksvertegenwoordiger heb je een controlerende taak en wil je weten of het geld wel goed besteed wordt. Mijns inziens is voor dat geld geen goed rapport gemaakt, dat recht doet aan de belangen van onze inwoners, omdat bij de presentatie werd verteld dat bij een meerderheid van de bewoners draagvlak was voor die variant inclusief sloop woningen. Al binnen enkele dagen na die bewonersavond leverde een nieuwe peiling heel andere cijfers op. Dan mag je toch vraagtekens zetten bij de uitkomsten van zo'n rapport. Bovendien zijn de uitkomsten van die peiling onder de individuele bewoners niet eens schriftelijk vastgelegd, alleen mondeling gerapporteerd. Zodat ook dat nog niet eens te controleren is. En wat is er genotuleerd van mijn betoog? 'Er worden vragen gesteld over het onderzoek onder de bewoners ter plaatse van de dijkverbetering te Werkendam'.  Opnieuw zonder naam van de vragensteller. En zonder de essentie weer te geven van de vragen van het CDA. Namelijk de kwaliteit van het rapport en een efficiĆ«nte besteding van de financiĆ«le middelen van Waterschap Rivierenland. Geld dat door onze inwoners is opgebracht!