hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, July 02, 2011

Bruningstraat

Af en toe spiek ik op de blog van Thea Roos, heemraad bij Hoogheemraadschap Rijnland. Ze heeft net als ik een passie voor geschiedenis. In haar honderdste blog schrijft ze over Christiaan Brunings. Laat ik voor de Historische Vereniging Werkendam en De Werken c.a. over deze man ook geschreven hebben in ons Werkendams straatnamenboek. Altijd weer fascinerend om te merken hoe klein de wereld is.
Christiaan Brunings (1736-1805)


Bruningstraat

Deze straat is genoemd naar Christiaan Brunings (1736-1805), inspecteur van Waterstaat en Inspecteur-Generaal van Landsrivieren. Hij laat dammen en kribben in de rivieren aanleggen zodat er zo weinig mogelijk gebaggerd hoeft te worden met handkracht en primitieve paarden baggermolens. In 1805 brengt hij samen met generaal Krayenhoff een rapport uit over de verzanding van de Boven Merwede en Beneden Merwede en de problemen met de waterafvoer via de Werkendamse Killen.