hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, August 07, 2013

TBS schuif wordt gemeentelijk monument

De TBS schuif nabij de Baan




De TBS schuif nabij de Baan wordt gemeentelijk monument. Tenzij iemand nog bezwaar maakt, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik ontdekte de TBS schuif in 2009. Het object was opgenomen in het rapport Watergerelateerd cultuurhistorisch erfgoed van Vestigia, opgesteld in opdracht van Waterschap Rivierenland. Naar aanleiding van het rapport ben ik gaan zoeken, en dat viel nog niet mee. Bij het zoeken sprak ik nog een buurtbewoner die vertelde dat de schuif weleens 's nachts stiekem open werd gezet, om te voorkomen dat sommige mensen wateroverlast kregen.

De TBS schuif (vernoemd naar de producent T.B.S. Soest bv) ligt in een kleine watergang langs de N283 tussen Dussen en Meeuwen, ter hoogte van de Baan. De ouderdom is onbekend en ook de functie is niet direct zichtbaar.
De ombouw en vleugelmuren van het sluisje zijn van baksteen. De ronde schuif aan de oostzijde is van gietijzer en kan door middel van een schroef worden bediend. Aan de westzijde is in baksteen een vierkanten kolk gemetseld, met daarin twee duikers, één richting schuif en één richting zuiden. De noordzijde heeft twee schuingemetselde wanden richting een kleine watergant. De betonnen kokers hebben een halfsteens bakstenen rollaag.

Overigens wil de gemeente Werkendam ook de Hillegatsche (1699) en Vierbanse sluis (bouwjaar onbekend) bij Hank aanwijzen tot gemeentelijk monument. 
De Hillegatse sluis