hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, September 13, 2013

De ingezetenen

Dijkmagazijn aan de Lekdijk in Langerak


Binnen de waterschappen worden altijd mooie, oude termen gebruikt. Een van die termen zijn de ingezetenen, in modern Nederlands de burgers. Waterschappen en burgers komen vooral met elkaar in aanraking als er projecten worden uitgevoerd in de regio, zoals bij dijkverzwaringen. Mocht er iets mislopen in de communicatie, dan klopt de burger aan bij het Waterschap. Nu verandert de wereld om ons heen constant en dat geldt ook voor de werkwijze van het waterschap bij dijkverzwaringen. Werd voorheen alles door het waterschap voorbereid, tot aan het slaan van de laatste spijkers, nu wordt steeds meer overgelaten aan de markt. Daarmee hopen de waterschappen efficiency voordelen en kostenbesparingen te bereiken. Zodat de burger minder hoeft te betalen voor zijn jaarlijkse lasten. Toch schuilen in een andere manier van werken en aanbesteden wel degelijk gevaren voor de burgers. Als proef wil Waterschap Rivierenland een klein stukje dijk tussen Schoonhovense veer en Langerak aanbesteden via Design & Construct; het gaat om een lengte van nog geen twee kilometer. Maar wat gebeurt er als er straks iets mis gaat tijdens de uitvoering? Klopt de burger dan aan bij de aannemer of toch bij het waterschap? Commissieleden waren kritisch over de Design & Construct optie. Want wat betekent dat eigenlijk voor de bestuurskracht van de Waterschappen?