hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, September 08, 2013

Paul Berends en de Papsluis

Stuwtjes nabij het Mansfelder gemaal in Munnikenland

In de laatste Waterlijn, nieuwsbrief over de Nieuwe Hollandse Waterlinie, staat een artikel over Paul Berends. Deze man was actief betrokken bij de planvorming rondom de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Als aanjager noemde hij de restauratie van de Papsluis die vervolgens als een rij domino stenen zorgde voor gebiedsontwikkeling in Altena in en rondom de forten. Misschien heb ik Paul Berends in de afgelopen jaren vaker ontmoet, maar één moment is me wel bijgebleven. Tijdens de Nationale Sluizendag in Tiel van twee jaar geleden, sprak hij op zo'n inspirerende toon over de Waterlinie, dat je vanzelf ook helemaal enthousiast werd. Destijds noemde hij restanten van de Waterlinie in Munnikenland en toonde ook enkele foto's. Nadien ben ik zelf ter plaatse gaan zoeken naar die resten om nog een paar foto's te maken.