hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, November 26, 2013

Jannezand in projectenboek



De keet wordt op dezelfde plaats weer opgebouwd



De waterkering Jannezand voldoet voor twee kilometer niet aan de eisen van hoogte, binnenwaartse macrostabiliteit en piping. Het dijkvak loopt op de oostelijke Steurgatdijk tussen Werkendam en Hank.

Het Steurgat is één van de bredere wateren in de Biesbosch. De Biesbosch is ontstaan uit een binnenzee, die na de Elisabethvloed (1421) is ontstaan. Ten oosten van het Steurgat lagen verschillende polders, die waren afgeschermd door polderkades. Deze polders overstroomden bij hoge waterstanden. In de jaren ’60-’70 van de vorige eeuw is de huidige dijk aangelegd. De polderkades zijn toen met elkaar verbonden, waardoor de kreken tussen de polders zijn ingedamd. Deze kreken zijn nog zichtbaar in het landschap in de vorm van de Bruine Kil, Bakkerskil en Oostkil en zijn door inlaten en gemalen met het Steurgat verbonden. De representatieve functie van de dijk voor zijn ontstaansgeschiedenis is een landschappelijke kernkwaliteit. Daarnaast roept de nabijgelegen Biesbosch een oeroude ervaring op van onbegrensd natuurlandschap.

Aan de binnenzijde van de dijk liggen hoofdzakelijk agrarische gronden en aan de buitenzijde grenst de dijk aan Natura 2000-gebied De Biesbosch. De belangrijkste stakeholders waarmee in voorbereiding op de  planstudie en uitvoering intensief is overlegd zijn gemeenteWerkendam, provincie Noord-Brabant, de Historische Vereniging Werkendam, Archiefkring Hank en de agrarische ondernemers en grondeigenaren.

De dijkversterking resulteert in een verbreding van het dwarsprofiel. Er komt een onderhoudspad op de kruin van de dijk over de gehele lengte van het dijktraject, dat grotendeels ook toegankelijk wordt voor fietsers. Het project bevat twee bijzondere elementen. Langs het Jeppegat wordt een zachte natuuroever aangelegd. Daarnaast wordt het griendwerkershuisje dat moet wijken, in overleg met verschillende belanghebbenden opnieuw opgebouwd op dezelfde locatie, bovenop de berm van de versterkte dijk.