hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, January 18, 2014

Nul procent

Politiek vrouwencafe in 1996
De belangrijkste reden om twintig jaar geleden lid te worden van een politieke partij was voor mij toch wel de ongelijke verdeling in de gemeenteraden in die tijd. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 1994 stonden in Werkendam geen vrouwen op een verkiesbare plaats. Als Vrouwenraad schreven we daar een artikel over dat als ingezonden brief werd geplaatst. (keurig uitgeknipt en in een plakboek gestopt!) Daarin wordt ingegaan op de eenzijdige samenstelling van de lijsten. Bij het CDA stond de eerste vrouw toen op plaats tien; bij de PvdA op plaats tien; bij de VVD op plaats vier en bij de SGP nul. In aanloop naar die gemeenteraadsverkiezingen werd in de pas geopende Kwinter nog een verkiezingsdebat gehouden. Daar heb ik de vraag herhaald, waarom er geen verkiesbare vrouwen op de lijst stonden. Anton Egas, toen lijsttrekker van de SGP, dacht het met een kwinkslag af te doen. "Mijn vrouw heeft thuis belangrijkere dingen te doen", zo was zijn commentaar.