hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, January 17, 2014

Twintig jaar

CDA contactgroep in Werkendam met v.l.n.r. Gerard de Jager, Cees voor den Dag, Rien Cok, Douwe Altena, Remco van de Voorden, Anneke Smits, Wim de Graaf en Teus Wijnands

Precies twintig jaar geleden werd ik ingeschreven als lid van het CDA. Op 17 januari 1994 om precies te zijn. Waarom ik daar nu toch maar eens een blog over ga schrijven, zijn de herinneringen aan al die jaren. Eigenlijk wilde ik al iets eerder lid worden, maar kennelijk was mijn verzoek niet op het juiste adres binnengekomen. Ik herinner me dat snel na de opening van de Kwinter in december 1993 het CDA daar haar ledenvergadering hield voor het vaststellen van de kieslijst. En tijdens die vergadering, ik was er niet bij omdat ik nog geen lid was, werd de lijst nogal door elkaar gegooid. De enige vrouw, Lies Sonneveld, kwam daardoor op een onverkiesbare plaats terecht. En laat nu het geringe aantal vrouwen in de politiek destijds de voornaamste reden zijn geweest om lid te worden van een politieke partij. In de Werkendamse Vrouwenraad, opgericht in 1991, was dat gebrek aan vrouwen al meerdere malen aan de orde geweest. En je kunt natuurlijk wel ergens commentaar opleveren, maar wat doe je zelf? Reden dus om aansluiting te zoeken bij een politieke partij. De komende blogs zal ik wat meer schrijven over die eerste jaren als lid van het CDA.