hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, March 14, 2015

Het dijkleger


Zaterdagmorgen werd ik door een bezoeker aan ons Andries Visserhuis in Werkendam geattendeerd op het boek 'Dijkleger' van J.W. Ooms. Dat moest ik maar eens lezen om me goed voor te bereiden op mijn mogelijk toekomstige taak in het waterschapsbestuur. Uiteraard nam ik die goede raad ter harte. Nu kan ik heel snel lezen, maar helaas zorgt een overvolle agenda dat ik nog niet verder ben gekomen dan bladzijde 15. Meest opmerkelijke dat ik tot nu toe gelezen heb? Dat één van de leden van het dijkleger de achternaam Bikker draagt. En laat nu één van de meest kundige waterschapsbestuurders van Waterschap Rivierenland nu Jan Bikker zijn. Zou het familie zijn? 

Even googlen naar de inhoud van het boek levert het volgende op: De mannen die bij kruiend ijs en hoog water de dijken moesten versterken vormen het "dijkleger". Van ouds ingesteld door Graaf Floris. Bastiaan Bikker (de hoofdpersoon van deze roman), een arme boerenknecht maakt deel uit van de dijkbewaking (het dijkleger) en heeft maar 1 doel: dijkgraaf worden. 

Zou dat ook de ultieme wens van Jan Bikker zijn? Ik hoop het boek in elk geval voor 18 maart uit te lezen!