hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, July 10, 2016

Topjaar voor Pontje Steur

File bij pontje Steur (foto Jan Groeneveld)

Het jaar 2016 lijkt een topjaar te worden voor Pontje Steur. Vorige week zondag stak ik zelf het Steurgat over en was de 4.035e passant van het seizoen. Inmiddels is het pontje de 5.000 passanten gepasseerd, vooral vanwege een topweekend. Zo werden zaterdag 374 passanten overgezet en vandaag maar liefst 560 door schipper Kees Peerlkamp.Per keer kunnen hooguit 10 tot 12 fietsers mee, zodat Kees toch minimaal 50 keer is overgestoken in acht uur tijd. Toch liet hij weten niet moe te zijn. "Er zat nog  zoveel adrenaline in mijn body dat ik totaal niet moe was". Het jaar 2009 was een topjaar voor het pontje met bijna 13.000 passanten. In 2013 staken nog maar 7.000 mensen over met het pontje vanwege de ontpoldering van de Noordwaard. Nu het gebied klaar is en nieuwe fietspaden zijn aangelegd, neemt het aantal passanten op het pontje ook weer toe.