hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, November 30, 2016

Maak Genderen klimaatbestendig

Boerderij in Kleidorp


Het waterschap is van ons allemaal, zo staat op mijn visitekaartje. Alle ideeen vanuit de bevolking om het werk van het waterschap te verbeteren of dorpen meer klimaatbestendig te maken verdienen dan ook een luisterend oor. Onderstaand een beschrijving van een inwoner uit Genderen.

In het verleden zijn er bij nieuwbouw in Genderen bijna alle sloten gedumpt.Zelf woon ik op de Bulk (een stuk weiland dat voor de huizenbouw omringd was door sloten en met een sloot middendoor tot aan de boerderij De Bulk. Ook de wetering die door Genderen stroomde bij de brug aan de Kerkstraat en waar de Weteringshof is naar genoemd, is niet meer in gebruik als waterafvoer. Dit is jammer, omdat deze wetering bij had kunnen dragen aan de afvoer van hemelwater. ( dakgoten en straatkolken).In het Land van Heusden en Altena is 3% oppervlaktewater aanwezig. In vergelijking met de Bommelerwaard is dit minder, waar 3.6% oppervlaktewater is en in het Land van Maas en Waal bestaat het zelfs uit 3.8%.

Veel regenwater van Genderen stroomt nu na het lagergelegen buitengebied. Dit is goed te zien bij het afwateringskanaal bij Kleibergsestraat tussen de kaasboerderij fam. v.d. Heuvel en exursieboerderij van fam. Leyser. Ik wandel daar dikwijls langs en zie dan na een regendag veel water stromen richting boerderijen. Voor dat ik in Genderen kwam, woonde ik in het laagste gebied van de gemeente Aalburg. Het viel mij toen op dat als het opgehouden was met regenen, het soms nog dagen (dikwijls wel drie) het water in de kanalen en sloten bleef stijgen. De oorzaak daarvan is dat het water van de dorpen rondom maar naar het laagste gebied stroomde. Dit was dikwijls fataal voor sommige gewassen, zoals aardappelen, mais en bieten.