hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, March 02, 2017

Oma's Breicafé

Oma Johanna in haar jonge jaren
Vanmiddag bracht ik een bezoekje aan de Ontmoeting in Almkerk voor een artikel over de afronding van de verbouwing. Maar die middag was juist het breicafé, toen ik binnenstapten hadden de meeste dames hun breiwerkje alweer in hun tas gestopt. Maar ik moest wel direct terugdenken aan zo'n dertig jaar geleden. Aan de tijd dat ik met mijn twee dochters iedere dinsdagmorgen koffie dronk bij mijn oma aan de Havenstraat in Werkendam. Het was daar altijd heel gezellig met al die andere tantes en familieleden. En iedereen nam zijn breiwerkje mee, een soort voorloper op het breicafé in Almkerk. Misschien staken we elkaar wel een beetje de loef af, wie het mooiste breiwerkje bij zich had. Maar ik herinner me toch vooral de gezelligheid van die koffieochtenden. Mijn oma breide zelf niet zoveel, ze was meer van het borduren en haken. Ze was wel één van de eerste vrouwen in het dorp die een breimachine had, toen een ultra moderne uitvinding. Ach, kon ik nog maar een keer op de koffie bij mijn oma.......