hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, September 24, 2017

In Memoriam Biesboschschilder Teus Verhoeven

Teus Verhoeven en Ad Dubbeldam, twee Biesboschschilders die er vaak samen op uit trokken. 




De Biesboschschilder Teus Verhoeven (75 jaar) is vrijdag overleden. Vele malen mocht ik hem interviewen in de afgelopen jaren. Teus was een veelzijdig man, naast schilderen speelde hij in zijn jonge jaren basgitaar in diverse bandjes en hij kon smakelijk vertellen. De Biesbosch was zijn lust en leven, ontelbare schilderijen maakte hij van het gebied in zijn atelier achter in de Zandwei. In september 2014 mocht ik hem nog interviewen, samen met Ad Dubbeldam uit Hank, ook hij is inmiddels overleden. Samen trokken ze er vaak op uit om in de Biesbosch te schilderen.  Nog later heb ik hem nog geinterviewd over zijn liefde voor muziek.

In 2013 en 2014 was Teus een tijdje uit de running vanwege zijn gezondheid, maar voorjaar 2014 begon hij weer te schilderen. “Een half jaar lang heb ik niet geschilderd omdat ik niet in orde was, maar dit voorjaar ben ik weer begonnen. Als ik de natuur zie, moet ik weg, dat zit in mijn lijf. Daarom is het fijn dat we weer samen op pad gaan”, zo vertelt Verhoeven terwijl hij met zijn penseel de contouren van een boom in de uiterwaard op het doek schildert. Hij noemt zich een realistisch schilder. “Maar kunstschilder Paul Klee zei al eens ‘het is niet mijn taak om alles te schilderen wat je ziet. Daar heb je een fototoestel voor’. Ik ben zelf baas over mijn schilderijen. We gaan vaker samen op pad, ook weleens naar de Groesplaat bij die vogelkijkhut. Weet je dat die verkeerd staat, je kijkt uit op de dijk en niet op de toren van Gorinchem. En natuurlijk de Biesbosch, maar die is de laatste jaren wel erg veranderd”. Toch noemt Verhoeven de Biesbosch nog altijd ‘een levend schilderij’. En gezien de vele doeken die hij maakte van het gebied, zou een tentoonstelling in het Biesbosch Museumeiland zeker op zijn plaats zijn.