hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, September 14, 2017

Pionieren in de polder met 'pixel-landbouw'

Het inrichtingsplan voor de Campus


De 3D printer in ontwikkeling


Midden in onze regio, aan de Laagt in Almkerk, staat De Campus. Gevestigd in een boerenschuur, maar eenmaal binnen lijkt niets te wijzen op een landbouw bedrijf. Toch wordt er hard gewerkt aan innovatieve concepten in de landbouw. Zo innovatief dat ik straks misschien mijn eigen gekweekte boontjes via de conservenfabriek Hak in Giessen kan bestellen? Johan Koekkoek had me uitgenodigd om eens een kijkje te nemen in het bedrijf van zijn zoon Arend Verschoor. In samenwerking met de Wageningen Universiteit wordt daar gepionierd met 'pixel-landbouw'.  Iedere pixel is een  plantje en al het 'onkruid' rondom dat plantje wordt gemonitord en zo nodig verwijderd. Zo ontstaan optimale omstandigheden voor de gewassen en kan ik straks misschien zelfs een stukje grond reserveren, waarop mijn eigen boontjes groeien. Die dan zonder tussenkomst van tussenhandelaren via de HAK fabriek worden geconserveerd. Milieugoeroe Johan Koekkoek is laaiend enthousiast over deze razendsnelle ontwikkelingen om zo liefst voor iedere aardbewoner voedsel te verbouwen in de eigen omgeving. Dus geen voedsel meer de wereld over slepen. Op de Campus wordt een 3D printer gebouwd en software ontwikkeld die de 'pixel-landbouw' weer een stapje verder kan brengen. De akker rond de boerderij aan de Laagt liggen er nu nog kaal bij, ze werd in het voorjaar opgehoogd met grond die vrijkwam bij de waterberging bij het Pompveld. 

 https://www.youtube.com/watch?v=4lHJY3klOf4

De Campus is gevestigd in een omgebouwde boerenschuur aan de Laagt