hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, October 04, 2017

Behept met het bunkervirus

Hendrik Dijk en Thea Holwerda met een proefdruk van het boek van de piramides.

Inmiddels al weer zo'n vijftien jaar geleden raakte ik besmet met het 'bunkervirus'. Vermoedelijk omdat juist in die tijd een bunker langs de Schans werd gesloopt. Als raadslid heb ik nog vragen gesteld over de sloop van die bijzondere erfgoed. Ik werd nog net niet uitgelachen, maar die bunkers zijn me wel altijd blijven fascineren. Juist hun lelijkheid vormt een prachtig contrast met het landschappelijk schoon rond de bunkers in de polders. Vijf jaar geleden vormde het bunkerbreien het bijzondere begin van het Liniepadfestival. Ook andere bunkers werden in 2012 en de jaren daarna opgesierd met kunst. Vandaag sprak ik met Hendrik Dijk en Thea Holwerda op Fort Altena, ook zij zijn behept met het bunkervirus. Al in 2008 begon Hendrik met het fotograferen van de bunkers; meer in het bijzonder het Type P, ook wel piramide genoemd. In het hele land staan nog zo'n 500 van deze piramides en die krijgen allemaal een plekje in een boek dat in de maak is. Naast het boek wordt een app ontwikkeld waarin straks alle nog bestaande bunkers in terug te vinden zijn. Het boek moet in 2020 uitkomen. Het was een prettige kennismaking, ik ga al mijn bunkerfoto's verzamelen en een mooi verhaal schrijven over het 'bunkerbreien' in 2012.