hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, July 26, 2018

Wadlopen in de Waterllinie (2)

De schuilplaats in de uiterwaarden van Munnikenland


Vorig jaar was het ook al laag water in de Waal. Zo laag dat ik naar de betonnen schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog ben ik gelopen. (helaas kon ik mijn foto's niet meer terugvinden!) Of liever gezegd een soort wadlopen. Gisteren fietste ik over de Wakkere Dijk in Munnikenland weer langs de bunker in de uiterwaarden. Het blijft jammer dat de bunker niet bereikbaar is met een trekpontje bijvoorbeeld. Maar nu het opnieuw zulk laag water is, kan mijns inziens opnieuw gewandeld worden naar de bunker. Kan Staatsbosbeheer niet een excursie wadlopen verzorgen naar de bunker?  En wordt het geen tijd voor een informatiebord op de Wakkere Dijk over deze bijzondere schuilplaats die onderdeel was van de linie vanaf Fort Vuren via Munnikenland, de nieuwe dijk en zo verder door het Land van Altena. Bij Fort Giessen werd een educatieparkje over de Eerste Wereldoorlog aangelegd.

Kaart van de linie uit de Eerste Wereldoorlog