hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, February 03, 2006

Dag 34: Oêp d'n aoi (2)



Vandaag even geen politiek. Er is tenslotte meer in het leven. Ik wil u vertellen over het Werkendams dictee van gisteren. Als voorzitter van de Historische Verenging ben ik daar intensief bij betrokken geweest. Deze keer mocht een echte Werkendamse, Thera Pruijssen, de prijs in ontvangst. Zij had het minste aantal van 43 fouten. Grote man achter het dictee is Cor van der Maas. Velen zullen hem nog kennen als bode op het oude Werkendamse gemeentehuis. Zijn arbeidzame leven was hij ambtenaar van de gemeente Werkendam en heeft zo een schat aan informatie over Werkendam en de Werkendammers. Naast het dictee schreef hij ook het lied ‘Fors gezeur’ voor de Werkendamse cabaretgroep. In twintig coupletten namen zij Werkendam op de hak. Onderstaand één van de coupletten.

’t Bejaardenhuis werd oud
De raad heeft het bekeken
Nieuw Goezate gebouwd
’t Gemeentehuis afbreken
Het volk dat schrok zich lam
Een flatgebouw ertegen
Zo heeft ook Werkendam
Een stenen hart gekregen

(Oeps, nu kom ik toch weer op politiek uit)