hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, January 28, 2006

Dag 28: Oêp d’n aoi

Deze week ontstond weer eens commotie over de uitspraken van Rita Verdonk. Zij stelde voor om voortaan alleen Nederlands te spreken op straat. Direct rijst dan de vraag; Wat voor Nederlands? En mag er dan nog wel dialect gesproken worden? Ik herinner mij van jaren terug dat een zwager uit Rotterdam eens bekende ons aanvankelijk nauwelijks te verstaan, met ons toch wat plat Werkendamse taaltje. Zelf ben je je daar niet altijd van bewust, maar op zo’n moment blijkt ineens dat je kennelijk niet altijd ABN spreekt. Ik ben ook regelmatig geplaagd met de uitdrukking: ‘dag, hoor’. Kennelijk ook Werkendams taalgebruik, ik probeer er nu dan ook op te letten om het niet meer te gebruiken. Ondanks de uitspraken van Rita Verdonk wordt er donderdag toch weer een Werkendams dictee gehouden in de Kwinter, met heerlijk Werkendams dialect. Als voorzitter van de Historische Vereniging Werkendam en De Werken c.a. mag ik dat allemaal weer in goede banen leiden. Of Rita Verdonk dat nu goed vindt of niet! Bijgaand een zinnetje, voor wie vast wil oefenen. Als u weet wat het betekent, hoor ik het graag.


Oêp d’n aoi
Of ’t stilleke
Is ’t vaak nie om te banken
Ge zoudt hier bekaaie